27. 10. 2021 19:29 | BRATISLAVA/TV Markíza

Hrozí, že majiteľov starších áut postihnú obmedzenia? Objavili sa prvé návrhy

Odborníci hovoria o veľmi výraznom obmedzení vlastníckeho práva.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TV Markíza

Plošný zákaz používania starých áut neprešiel. V Taliansku sa zrodil prvý pokus znížiť emisie natvrdo prijatím zákona. Hrozba, že majiteľov starších áut postihnú obmedzenia, však naberá reálne obrysy aj u nás.

Pokus o zákaz používania starších automobilov na celom území nejakého štátu tu ešte nebolo. Ako blesk z čistého neba sa objavil v talianskom parlamente. Na cestu by nemohli vyjsť už od budúce roka autá s ekonormou Euro 1 až Euro 3.

„Treba veľmi pozerať, či je to v prospech životného prostredia alebo populistický krok. Dá sa to rozoznať pomerne jednoducho. Keď ide o životné prostredie, tak zmena je každý rok o niekoľko percent, aby sa vodiči a ekonomika vedeli prispôsobiť,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský.

Taliani vraj poriadne prestrelili. Celkovo sa mal zákaz dotknúť približne deviatich miliónov áut, čo je približne štvrtina všetkých vozidiel v Taliansku. Znížiť emisie za veľmi krátke obdobie zo dňa na deň naráža podľa našich odborníkov na viacero problémov. Napr. právo niečo vlastniť.

„Nehovoríme o vyvlastnení, že niekto by prišiel o majetok. Hovoríme o veľmi výraznom obmedzení vlastníckeho práva, pretože ja som si kúpil auto za iných podmienok a niekto mi bráni ho užívať. Ak by zakázali ísť na cesty, auto nemôžem vôbec použiť, v tej krajine je nepredajné a môžem ho dať iba zošrotovať,“ vysvetlil právnik Ivan Syrový.

Značka upozorňujúca na zákaz vjazdu a na obchádzky pre autá so staršími naftovými motormi v Hamburgu.
Značka upozorňujúca na zákaz vjazdu a na obchádzky pre autá so staršími naftovými motormi v Hamburgu. Foto: TASR/AP
 

V obmedzenej podobe však takéto reštrikcie už fungujú. Hamburg, Štutgart, Mníchov, Paríž do svojich centier staršie dízle už vôbec nepúšťajú. Podobne by to mohlo byť aj u nás. Máme na to dokonca platnú legislatívu.

Drahovský potvrdil, že každá obec si môže vyhlásiť nízkoemisnú zónu a môže obmedziť určité autá. Naše obce však takéto obmedzenia reálne nezavádzajú. Otázne je, ako by reagovali ľudia, ak by niečo takéto začalo platiť. Potrebné by bolo dlhšie prechodné obdobie.

„Aby každý vedel, že ak dnes kúpiš auto, rátaj s tým, že k určitému dátumu ho nebudeš môcť používať. Problém je, že ľudia vlastnia autá, ktoré kúpili v inom režime, kde nebolo žiadne obmedzenie a teraz ich chceme tlačiť do toho, že ich nemôžu využívať,“ doplnil Syrový.

Pri kúpe nového auta by sme preto mali pozerať aj na to, aké emisie auto spĺňa, a to na najbližších 10 rokov.

Tému spracoval Dávid Vido.

 

Celé Televízne noviny si pozrite na markizaplus.sk.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce

Už ste čítali?