29. 11. 2021 16:18 | BRATISLAVA/rk

Ako zmenili pandémia a lockdown pohyb Slovákov? Prezrádzajú to dáta z mobilov

Potraviny a lieky nakupujeme častejšie, sprísnené opatrenia, naopak, cítiť na autobusových aj vlakových staniciach.

Nákupná pasáž novej bratislavskej Autobusovej stanice Nivy.
Nákupná pasáž novej bratislavskej Autobusovej stanice Nivy. Foto: TASR/Jaroslav Novák

Pandémia stále výrazne ovplyvňuje mobilitu Slovákov a inak to nie je ani počas aktuálneho lockdownu. Dlhodobo chodíme častejšie na nákupy potravín a do predajní drogérie a naopak, obmedzujeme návštevy obchodných centier.

Dáta, ktoré tieto trendy potvrdzujú, pochádzajú od spoločnosti Google. Podľa nich je možné sledovať, ako sa mení frekvencia návštev rôznych miest na celom Slovensku. Prehľady znázorňujú, koľko času na týchto miestach trávime v porovnaní s obdobím spred pandémie, ktorá u nás naplno udrela vo februári 2020.

Striedanie lockdownu, uvoľnenia opatrení a následné sprísňovania sa prejavuje aj pri miestach, ktoré sú jednotne označené pod názvom „obchody a voľný čas“. Do tejto skupiny patria reštaurácie, kaviarne, nákupné centrá či kiná.

Dáta ukazujú, že ešte v septembri tohto roka sa naša nálada nakupovať alebo tráviť voľný čas pri jedle v reštauráciách pohybovala približne na úrovni ako pred prvými prípadmi nákazy koronavírusom. Tú na grafe znázorňuje hrubá vodorovná čiera. Mierne zmeny nastali vtedy, keď na Slovensku začínajú pribúdať denne stovky infikovaných a výraznejší pokles týchto aktivít zaznamenávame po dni, keď sme prekonali päťtisíc infikovaných za deň.

Po prijatí aktualizovaného COVID automatu a zavedenia režimu OP (22.11.), kedy do obchodov púšťali iba zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie prekonali, návštevnosť týchto prevádzok mierne klesla. No deň pred prijatím celoštátneho lockdownu opäť mierne vzrástla.

Najvýraznejší vplyv sa v tomto smere očakáva od celoštátneho lockdownu, ktorý sa začal vo štvrtok 25. novembra.

Naopak, počas pandémie sme začali častejšie nakupovať základné životné potreby, čiže potraviny, drogériu a aj lieky. V sledovanom období od septembra sa úroveň návštev týchto prevádzok pohybuje na podobnej úrovni a zásadne sa nezmenila ani prvý deň po zavedení lockdownu.

Na rozdiel od iných obchodov zostávajú naďalej otvorené a neovplyvňuje ich žiaden špeciálny režim okrem obmedzenia kapacity návštevníkov.

Samostatnou kategóriou pri sledovaní mobility je verejná doprava. Údaje ukazujú, že vlakmi a autobusmi cestujeme menej už od septembra. Výraznejšie sa im vyhýbame od novembra a aj v tomto smere je predpoklad, že s pretrvávajúcim lockdownom budeme cestovať ešte menej.

Google počíta štatistiky na základe údajov od používateľov smartfónov, ktorí aktivovali históriu polohy pre svoj účet. Upozorňuje, že cieľom pri vývoji týchto prehľadov je poskytovať užitočné informácie a zároveň dodržiavať prísne protokoly ochrany osobných údajov a chrániť súkromie ľudí.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce

Už ste čítali?