04. 02. 2020 06:00 | BRATISLAVA/rd

Viete správne vetrať? Tu zistíte, aké teploty sú ideálne pre jednotlivé izby

Vetranie je dôležité aj pre odvádzanie vlhkosti.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Shutterstock.com

V prípade, že máte neustále pustené kúrenie a takmer nevetráte, vám hrozia zdravotné problémy. Vetranie je totiž dôležité aj za akýchkoľvek teplôt. Píše tn.nova.cz.

Vetrať je totiž potrebné hneď ráno po prebudení, aby sa z miestnosti odviedol oxid uhličitý a, naopak, sa dovnútra zaistil prívod kyslíka.

Okrem ranného vetrania sa odporúča otvoriť okná ešte popoludní po príchode domov a večer pred spaním.

Na noc by ste mali kúrenie znížiť, keďže nie je potrebné toľko kúriť, keď ste ukrytí pod perinou. Nižšia teplota je aj príjemnejšia na spanie.

Vetranie je dôležité aj pre odvádzanie vlhkosti, ktorá sa vnútri zráža vďaka vareniu, sprchovaniu, ale aj dýchaniu. V opačnom prípade si koledujete o vznik plesní.

Tie môžu vyvolať dýchacie problémy a zhoršovať alergiu, astmu aj respiračné ochorenia. Vetranie v kombinácii s chladom znižuje aj množstvo roztočov.

V zime je ideálne vetrať síce krátko, ale o to intenzivnejšie. Rovno zabudnite na ventilačku a mikroventiláciu.

Tie totiž len prispievajú k zrážaniu vlhkosti a kondenzovaniu vody na skle a v drážkach rámu okna. Otvorte všetky okná dokorán, ideálne aj dvere, aby vzduch prúdil priestorom. Takto to stačí na tri až päť minút, v závislosti od zimy vonku.

Ak máte radiátor priamo pod oknom, pred samotným vetraním otočte jeho termostatickú hlavicu na minimum, aby ju otvorené okno nezmiatlo a kúrenie zbytočne nepridávalo. Hneď ako vetranie dokončíte a miestnosť sa znovu prehreje, vráťte ju do pôvodnej polohy.

Kúrenie nemusíte nechávať ísť neustále naplno, príliš teplý a suchý vzduch zdraviu neprospieva. Vysušuje totiž pokožku, ktorá môže byť citlivejšia a viditelne podráždená, najmä však vyvoláva vysychanie slizníc, ktoré sú háklivejšie k nákaze vírusmi a baktériami.

V obývačke je ideálna teplota medzi 20 a 22 stupňami Celzia, v detskej izbe zakúrte na 20 až 21 °C, v spálni ju nechajte pokojne nižšiu na úrovni 18 až 20 stupňov.

Na chodbe nemusíte plytvať, tam postačí 17 až 19 °C. Naopak, v kúpelni by malo byť najteplejšie, aby ste po sprche či vani s mokrou kožou neprechadli. Ideálnych je preto 22 až 24 stupňov Celzia.

Komentáre ( 0)

 


Už ste čítali?