22. 05. 2020 12:27 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Poukazy majú nahradiť zrušené dovolenky: Na toto všetko máte nárok

Môže mať aj vyššiu cenu, ako ste zaplatili. Všetko je na dohode.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Na Slovensku je veľa ľudí, ktorí sa tento rok tešili na letnú dovolenku. Niektorí si ju kúpili ešte vlani v decembri, iní zase využili januárové zľavy a zájazdy si vopred celé vyplatili. Nikto vtedy netušil, že koronavírus zatvorí hranice na niekoľko mesiacov. Vyzerá to tak, že tento rok pre Slovákov dovolenka pri mori nehrozí.

Cestujúci majú preto v tejto súvislosti množstvo otázok, ktoré sa týkajú vystavenia poukazov ako alternatívy k finančnej náhrade kúpnej ceny zrušenej leteckej, autobusovej, železničnej a lodnej dopravy, ako aj balíkov cestovných služieb pre obdobie pandémie.

Slovenská obchodná inšpekcia zverejnila na svojom webe odporúčania Európskej komisie, ako by mali klienti postupovať.

Ak vám zrušili cestu v období vyhlásenia mimoriadnej situácie v súvislosti s koronavírusom, komisia odporúča vystavenie poukazov ako alternatívy k finančnej náhrade. Musia to však cestujúci dobrovoľne akceptovať.

Poukazy na rok

1. Poukazy by mali platiť minimálne 12 mesiacov. S výhradou bodu 3 by mali dopravcovia a organizátori pasažierom automaticky nahradiť sumu príslušného poukazu, najneskôr 14 dní po skončení jeho platnosti, ak ho cestujúci nevyužili, resp. čiastočne využili.

2. Ak je obdobie platnosti poukazov dlhšie ako 12 mesiacov, klienti by mali mať právo požiadať o finančnú náhradu najneskôr 12 mesiacov po jeho vydaní. Kedykoľvek potom by mali mať rovnaké právo podliehajúce platným právnym ustanoveniam o časovom obmedzení. Dopravcovia a organizátori by mohli zvážiť náhradu sumy aj v skoršom čase ako 12 mesiacov po vydaní poukazu, ak o to klienti požiadajú.

Prečítajte si: Kedy otvoria obľubené dovolenkové krajiny svoje hranice pre turistov? Pozrite si prehľad

3. Pasažieri a cestujúci by mali mať možnosť používať poukazy na platby pre všetky nové  rezervácie, ktoré chcú urobiť pred dátumom uplynutia ich platnosti aj v prípade, že k platbe alebo poskytnutiu služby dôjde aj po tomto dátume.

4. Klienti by mali mať možnosť využívať poukazy na platby za akékoľvek dopravné služby alebo balíky cestovných služieb, ktoré ponúka dopravca alebo organizátori.

5. V závislosti od dostupnosti a bez ohľadu na akékoľvek rozdiely cestovného alebo ceny by dopravcovia mali zabezpečiť, aby cez poukazy mohli ľudia cestovať na tej istej trase za rovnakých podmienok poskytovania služby uvádzaných v pôvodnej rezervácii alebo by mali organizátori zabezpečiť, aby poukazy umožnili cestujúcim rezervovať si zmluvu o balíku cestovných služieb s rovnakým druhom služieb alebo v rovnocennej kvalite ako v prípade ukončenej zmluvy o balíku služieb.

Podľa rozhodnutia EK by mali dopravcovia a organizátori zvážiť rozšírenie možnosti použiť poukazy na rezervácie u iných subjektov, ktoré sú súčasťou tej istej skupiny spoločností.

Poukazy by sa mohli dať prepísať na iného klienta

Ak klientom zrušili dopravu alebo balík cestovných služieb, ktoré si rezervovali cez cestovku alebo iného sprostredkovateľa, dopravcovia a organizátori by im mali umožniť použiť poukazov na nové rezervácie. A to aj cez inú cestovku alebo iného sprostredkovateľa.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Hauke-Christian Dittrich/DPA via AP
 

Poukazy na dopravu by sa mali dať preniesť aj na iného klienta, bez akýchkoľvek dodatočných nákladov. Rovnako by tak mali platiť aj poukazy na balík cestovných služieb, pričom podmienkou je vzájomná dohoda.

Vyššia suma ako pôvodná cena

Na zvýšenie atraktivity poukazov by mohli organizátori a dopravcovia zvážiť vypísať ich s vyššou hodnotou, ako bola pôvodná suma za rezerváciu, napr. pridať ďalšiu paušálnu sumu alebo službu.

Podľa stanoviska EK by na poukazoch mali byť napísané obdobie ich platnosti a všetky práva, ktoré sú s nimi spojené.

Aktuálne štatistiky potvrdených, vyliečených pacientov a obetí ochorenia COVID-19 v jednotlivých štátoch nájdete v prehľadnej tabuľke TU!

Dopravcovia i cestovné kancelárie by ich mali dodať klientom na trvanlivom nosiči, napr. poslať emailom alebo poštou papierovou formou.

Komentáre ( 0)

 


Už ste čítali?