23. 05. 2020 07:00 | BRATISLAVA/zg

Študenti možno čoskoro budú opäť cestovať vlakmi zadarmo

Všetko závisí od rozhodnutia hygienikov.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TASR

Žiaci, študenti i vysokoškoláci možno už o pár dní budú môcť cestovať vlakmi zadarmo, ako to bolo pred vyhlásenou mimoriadnou situáciou v súvislosti s koronavírusom.

Pre tvnoviny.sk to naznačil rezort dopravy. Železničná spoločnosť Slovensko zastavila bezplatnú dopravu pre školákov na základe rozhodnutia vlády od 1. apríla až do odvolania. Dopravu zadarmo na Slovensku tak majú iba seniori.

„Ministerstvo dopravy bude postupovať v súlade s uznesením vlády a tiež rozhodnutím Ústredného krízového štábu a obnoví bezplatnú prepravu žiakov a aj študentov odo dňa otvorenia škôl a školských zariadení," informoval tlačový odbor ministerstva dopravy, dodávajúc, že všetky podrobnejšie informácie včas zverejnia.

Od 1. júna sa otvoria brány škôlok, ale aj prvých piatich ročníkov základných škôl. Ich návšteva nebude povinná, ale na báze dobrovoľnosti.

Študenti cestujú za polovicu

Napriek tomu, že školáci nemôžu cestovať bezplatne, majú zľavu z cestovného. Ako vysvetli pre tvnoviny.sk hovorca ZSSK Tomáš Kováč, naďalej môžu využívať, až do odvolania, 50-percentnú zľavu z obyčajného cestovného pre cestu v druhej triede. Vzťahuje sa na všetky vlaky, na ktoré vypravia na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme.

Podľa Kováča deti, žiaci a študenti si môžu zľavnený lístok kúpiť po predložení platného preukazu ZSSK na bezplatnú prepravu. Nemajú ho však všetci. Deťom do 16 rokov, ktoré majú nárok na zľavnené cestovné na základe veku, pri kúpe lístka uznajú preukaz s fotografiou, menom, priezviskom a dátumom narodenia.

„Školákom, ktorí dovŕšili vek 16 rokov a majú platnú bezkontaktnú čipovú kartu s dopravnou časťou od školy, predajú v pokladni zľavnený cestovný lístok. Aj to aj vtedy, že sa neregistrovali na bezplatnú prepravu," ozrejmil Kováč.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TASR
 

Za polovicu cestovného v 2. triede môžu cestovať aj tínedžeri, ktorí už majú 16 rokov, ale sú držiteľmi preukazu ZSSK pre deti do tohto veku. Hovorca železníc potvrdil, že zľavu môžu využívať až do 30. júna, resp. do odvolania aktuálneho stavu. Dôvodom je, že nový preukaz si nemôžu vybaviť, pretože museli pozastaviť registráciu pre bezplatnú dopravu.

„Pre všetkých ostatných cestujúcich, na ktorých sa nevzťahujú vyššie uvedené podmienky, platí, že im nateraz neprináleží zľavnené cestovné pre žiakov a študentov, avšak môžu využiť iné zľavy ZSSK," doplnil.

Autobusy zadarmo nie sú, zľava niekde iba štvrtina ceny

Iná je situácia pri cestovaní prímestskou alebo diaľkovou dopravou, za ktorú si musia všetci platiť. V prvom prípade poskytujú dopravcovia zľavy, druhý tip funguje na komerčnom princípe a zľavy sú minimálne. Podľa slov šéfa Inštitútu verejnej dopravy Mareka Modranského iba rozsahu len 25 až 30 percent zo základného cestovného.

Na Slovensku platí od 1. februára vyhláška ministerstva dopravy, ktorá zjednotila skupiny pre zľavnené cestovné v prípade prímestskej dopravy. Platí pre deti do 6 rokov, od 6 do 16 rokov, žiakov a študentov do 26 rokov, seniorov a ľudí so ZŤP, ktoré autobusmi na základe objednávky od jednotlivých VÚC.

Generálny riaditeľ spoločnosti SAD Žilina Peter Pobeha nám povedal, že existujú rozdiely medzi jednotlivými krajmi, či už vo výške cestovného pre skupiny zľavových cestujúcich alebo podmienok priznania zliav. „V niektorých krajoch majú dôchodcovia zľavy už od 62, niekde od 65 rokov. Výška zliav je rôzna aj pri žiakoch a študentoch," poznamenal.

Archívna snímka.
Archívna snímka. Foto: TASR
 

Tvrdí, že niekde môže byť od 25 do 50 percent zo základného cestovného. Predseda Inštitútu verejnej dopravy Marek Modranský hovorí, že je to iba 40, maximálne 45 percent.

„Zavedenie jednotných zliav vo verejnej doprave ako celku má svoj význam. Najmä z dôvodu, že práve pri regionálnej a diaľkovej doprave dochádza k dopravným väzbám cestujúcich medzi viacerými regiónmi s ich vlastnou tarifnou politikou. Preto by v očiach cestujúcej verejnosti mala verejná doprava či už železničná alebo autobusová vystupovať ako ucelená skupina spojení s jasným a prehľadným tarifným nastavením," myslí si šéf inštitútu.

V každom kraji iný cestovný poriadok

Keďže žiaci 1. až 5. ročníka základných škôl budú chodiť do školy dobrovoľne, dopravcovia vedia iba ťažko odhadnúť, aké počty žiakov bude potrebné prepraviť.

„Rozhodujúce pre objednávateľov dopravy, VÚC v regionálnej doprave, nie je jednoduché. Dôvodom je, že cestovné poriadky dopravcov poznajú dva režimy - počas školského roka a cez prázdniny. Najlepšie by bolo, keby sa samosprávne kraje dohodli na jednotlivých postupoch, aký druh prevádzky budú dopravcovia od júna poskytovať," zdôraznil Pobeha.

Rebríček transparentnosti krajov: Prvýkrát hodnotili aj prímestskú dopravu

Podľa jeho informácií Trnavský, Košický a Prešovský samosprávny kraj uvažujú v júni o ponechaní prázdninového režimu. Naopak, Trenčiansky samosprávny kraj rozhodol, že od 1. júna bude platiť cestovný poriadok ako počas školského roka. „My, ako dopravca v Žilinskom samosprávnom kraji, očakávame rozhodnutie župy začiatkom budúceho týždňa," dodal šéf žilinského SAD.

Ak chcete vedieť, ako bude fungovať regionálna doprava vo vašom VÚC, informácie nájdete na stránkach samosprávnych krajov alebo u ich dopravcov.

Milióny vymenili autobusy za vlaky

Vlaky zadarmo zaviedla vláda v roku 2014 a priniesla podľa Modranského novú ponuku výhodného cestovania pre žiakov, študentov a dôchodcov.

„Z pôvodných 43 miliónov cestujúcich za rok sa spoločnosti ZSSK podarilo dosiahnuť za päť rokov nárast až na 74 miliónov ročne. Z tohto nárastu bolo približne 10 až 12 miliónov cestujúcich z autobusovej dopravy. Zvyšná, podstatná časť novozískaných cestujúcich boli zákazníci z individuálnej motorovej dopravy," doplnil.

Prečítajte si aj: Obrovský rozdiel v komforte, no rovnaká cena. Takto vyzerá cestovanie vlakom na severe a juhu

Autobusy za vlaky nemohli "vymeniť" cestujúci v okresoch Sobrance, Stropkov, Svidník, Námestovo. Dôvodom je, že tieto okresy sú bez železničných tratí.

Komentáre ( 0)

 


Už ste čítali?