20. 06. 2019 06:00 | BRATISLAVA/Katarína Kiššová

Ukrajinka tu skoro prišla o život. Na štátny e-health nechce čakať, tak založila vlastný

Lekárka na pohotovosti ju s bolesťou hlavy poslala domov. V Ružomberku jej zistili zápal mozgových blán.

Oľga Shebanová
Oľga Shebanová Foto: TVNOVINY.sk

Oľga Shebanová vyštudovala na Ukrajine právo a pracovala pre OSN. Po tom, čo sa jej nepodarilo vycestovať do Iraku na charitatívnu misiu, ostala žiť na Slovensku. V rozhovore hovorí, aké má skúsenosti so slovenským zdravotníctvom, v čom vidí najväčšie problémy a ako sa s tým rozhodla naložiť.

V rozhovore sa dočítate:
Prečo musela ísť na pohotovosť
Čo nasledovalo potom
Prečo potrebujeme e-health
Či nám zdravotníctvo systémovo zlyháva

Kedy a prečo ste prišli na Slovensko?

Prišla som v roku 2016 a pôvodne malo byť Slovensko len prechodnou stanicou do Iraku. Na Ukrajine som pracovala pre OSN a vymyslela som si charitatívny projekt, ktorý som tam chcela rozbehnúť. Slovenská organizácia Človek v ohrození mi ponúkla miesto na Slovensku, kde som chvíľu pomáhala rómskym deťom. Keď som sa cez nich prihlásila na misiu do Iraku, neprijali ma, pretože tam brali len Slovákov, tak som teda ostala.

Páči sa vám tu?

Áno. Úprimne, je to tu podobné ako na Ukrajine, najmä mentalita ľudí a kultúra. Ale samozrejme, cítila som sa tu trocha odlišne. Najmä na cudzineckej polícii mi dali pocítiť, že som cudzinka. Ale časom sa to zlepšilo aj na samotnej polícii. Naposledy som tam bola vlani a správali sa ku mne úplne normálne.

Medzičasom ste sa pustili do startupu Healthclip. Čo to je a prečo ste to založili?

Tesne pred tým som pracovala ako riaditeľka iného medicínskeho startupu, v ktorom sme porovnávali kvalitu rôznych nemocníc po celom svete. Počas tohto obdobia som začala mať veľmi silné bolesti hlavy. Istý čas som sa ich snažila ignorovať. Raz v noci som sa však zobudila na také silné bolesti, že som musela ísť na pohotovosť.

Prvá vec, ktorá ma šokovala bola, že som tam čakala päť hodín. Keď som sa už konečne dostala k doktorke, urobila mi základné vyšetrenia a povedala, že to nie je nič vážne a pravdepodobne to mám zo stresu alebo z počasia. Odporučila mi ísť domov a odpočívať. Nehovoriac o tom, že nevedela po anglicky, ani ja po slovensky, takže aj komunikácia bola veľmi ťažká.

O niekoľko dní neskôr sme mali s mojím šéfom stretnutie s ďalším partnerom. Z ničoho nič mi začali vypadávať slová a ja som nedokázala skladať vety. Pridala sa k tomu aj krátkodobá strata pamäti. Môj šéf bol celkom znepokojený a povedal mi, že toto musím určite riešiť s lekárom.

Chvalabohu, môj druhý šéf má mamu doktorku v Dolnom Kubíne a cez neho som išla k nej na vyšetrenie. Opäť urobili základné testy, ktoré nič neukázali. Ale keďže to bolo po známosti, poslala ma na detailnejšie vyšetrenia, vrátane MRI. Po testoch ma poslali do nemocnice v Ružomberku, kde sa ukázalo, že mám meningitídu - zápal mozgových blán.

To je celkom vážne ochorenie.

Áno a keď sa nelieči včas, výpadok reči a pamäti môže byť trvalý. Dokonca to môže byť smrteľné ochorenie. Nehovoriac o tom, že som žila v Bratislave, ale musela som cestovať do Dolného Kubína, aby ma poriadne vyšetrili a stanovili diagnózu.

Keď som sa už vyliečila, prišiel ďalší problém. Mala som podozrenie na rakovinu. Išla som k lekárovi, ktorý ma poslal na rôzne špeciálne vyšetrenia. Žiaľ, na prvú návštevu som si zabudla zobrať dokumentáciu z ružomberskej nemocnice, kde som sa liečila na meningitídu. Keď som to doniesla druhýkrát, lekár zareagoval prekvapene, že to som mala priniesť hneď na začiatku, lebo vďaka tomu vidí, že rakovinu nemám, ale problémy súvisia s prekonaním tejto choroby. A ja som bola zbytočne vystresovaná počas celej tej doby.

Späť k vášmu startupu - čo vás teda k nemu motivovalo?

Vďaka týmto skúsenostiam som si uvedomila dve veci- cudzinci majú u slovenských lekárov problém s jazykovou bariérou a nemajú pri sebe celú svoju zdravotnú dokumentáciu. Tak vznikol nápad urobiť aplikáciu Healthclip - je to digitalizácia všetkých medicínskych dokumentov, vrátane predpisov na lieky a ich následný preklad do iného jazyka. Čítala som anglickú štúdiu, podľa ktorej je 25 percent vyššia šanca správne stanovenej diagnózy, keď lekár videl celú vašu zdravotnú dokumentáciu.

V akom štádiu je momentálne aplikácia?

Pripravujeme ju a najprv ju otestujeme. Plánujeme ju naplno spustiť v septembri na Slovensku a v Česku.

Ako to bude vyzerať?

Aplikáciu si môžete otvoriť na mobile alebo na počítači cez webový prehliadač. Budete tam mať základné priečinky - výsledky laboratórnych testov, lekárska správa so stanovenou diagnózou, lekársky predpis. Cez skener si to odofotíte a automaticky vám to konvertuje do pdf. alebo jpg. formátu a zaradí do priečinka. Umelá inteligencia rozozná, o aký typ dokumentu ide, takže človek ani nebude musieť strácať čas tým, aby to sám vyhodnotil a zaradil do priečinka. Všetko vám môže preložiť do cudzieho jazyka. Bude to prehľadné a praktické.

Bude to užitočné len pre cudzincov?

Zaujímavé je, že keď sme si robili prieskum medzi ľuďmi, oslovili sme aj Slovákov a aj oni vyjadrili záujem o niečo podobné. V Bratislave žije veľa ľudí z iných miest, ktorí majú stále svojich praktických lekárov v rodnom meste. Tu sa im niečo stane, alebo nutne potrebujú lekára a on nevidí ich predchádzajúce záznamy. A opäť, sťažuje to celú diagnostiku a liečbu.

Oľga Shebanová.
Oľga Shebanová. Foto: Archív O.S.
 

Štát nie je naša konkurencia

Takže, váš startup je niečo ako e-health, ktorý sa snaží naša vláda už roky zaviesť.

Áno. Ale môžu ho využívať aj cudzinci. Nechcem, aby som bola pochopená zle - náš startup nemá byť konkurenciou k e-healthu a nemá ho ani nahrádzať. Zároveň ale nebudeme čakať, kým sa tu e-health spustí a „udomácni".

Hoci tu už e-health máme, nie je využívaný. Prečo by mala byť vaša aplikácia?

V prvom rade, na rozdiel od štátneho e-healthu, do našej aplikácie nemusia byť nutne zapojení lekári. Primárne to stojí na pacientoch. Keď si túto aplikáciu stiahnu, budú si do nej ukladať všetky dokumenty, pri návšteve lekára len vyberú mobil a ukážu to doktorovi. On už nemusí robiť žiaden krok navyše, len je lepšie o pacientovi informovaný. Napriek tomu, už sa nám ozvali viacerí lekári, najmä mladší a zo súkromných nemocníc, že sa im tento nápad páči a radi by spolupracovali.

Do e-healthu sa prihlasuje cez čip na občianskom preukaze. Takto je zabezpečená aj ochrana citlivých údajov. Je vaša aplikácia bezpečná?

Na bezpečnosti dát pracujú naši odborníci. Pracujú v bankovom sektore a o ich kvalitách a skúsenostiach nepochybujem. Ale odpoviem vám inak. Treba si uvedomiť, ako to funguje teraz. Všetky vaše zdravotné záznamy sú uložené v ambulancii v skrinke zamknutej na kľúč. Myslíte, že je to bezpečné? Fyzická vec môže stále zhorieť alebo sa do nej môže niekto vlámať, odfotiť si vaše záznamy a vy ani nemusíte vedieť, že ich niekto videl.

Alebo sú všetky záznamy uložené na jednom serveri v nemocnici. To je tiež len jedna skrinka, ktorá môže byť poškodená a vaše záznamy sú fuč. Takže, najbezpečnejší spôsob je cloud. Dnes už máme bežne v mobiloch peňažné aplikácie a cez ne robíme bankové transakcie. Nebojíme sa, že sa nám hecker vláme do účtu a ukradne nám všetky peniaze? Zvykli sme si a dôverujeme technológiám. Rovnako to bude aj pri digitalizácii zdravotníctva.

Nečudujem sa, že ma lekárka radšej poslala domov

Späť k vašej skúsenosti so slovenským zdravotníctvom. Myslíte, že zlyháva systém, alebo bola problémom „len" jazyková bariéra?

V zdravotníctve je problémov veľa a nie len na Slovensku. Jazyková bariéra určite nebola tým najväčším problémom. Jedným z najväčších bolo práve to, že moja zdravotná dokumentácia nebola na jednom mieste. Lekári nemohli vedieť, či niektoré moje symptómy nesúvisia s chorobou, ktorú som v minulosti prekonala, či z liekov, ktoré som brala, alebo či nesúvisí s chorobou, ktorú máme v rodine. Ďalší vážny problém je prepracovanosť lekárov. Majú veľa práce, veľa pacientov, je ich málo a na to množstvo práce nezarábajú dostatočne veľa peňazí. Sú v strese a vyčerpaní. Nečudo, že vás niekedy pošlú domov aj pri bolesti hlavy a vy pritom máte zápal mozgových blán.

Rozumiem, ale v poslednej dobe sa na Slovensku objavili závažné pochybenia lekárov - zle operované koleno či podanie nesprávnej transfúzie krvi. Mnohí lekári hovoria, že je to dôsledok systémového zlyhania. Súhlasíte?

Musíme si uvedomiť, že vždy je šanca, že pacient zomrie alebo lekár nesprávne určí diagnózu. To sa stáva aj v krajinách so špičkovým zdravotníctvom. V prípade, že lekár urobí banálnu chybu je na mieste zistiť, aké sú jeho skúsenosti. Či má za sebou dosť odpracovaných rokov, alebo musia niektoré zákroky robiť aj mladí lekári, lebo ich nie je v nemocnici dosť.

Mnohí zo Slovenska odchádzajú a tých z cudziny Slovensko nechce prijať. Napríklad, ukrajinskí lekári sú dobre vzdelaní, skúsení a ochotní tu pracovať, ale slovenská vláda im neuznáva diplomy. Zrazu sme sa ocitli v situácii, že nemáme lekárov, nemáme zdravotné sestry a je to na spadnutie.

Komentáre ( 0)

 


Už ste čítali?