23. 01. 2019 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Slovo „nie“ je pri chudnutí vždy dôležité

Ak sa vám to podarí poctivo dodržiavať prvé tri týždne, ľahšie to prijmete ako svoju súčasť života.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Creativa Images/shutterstock.com

To, že máte nadváhu nemusí byť iba vaša chyba. Môžu za tým byť aj zdravotné problémy, napríklad dlhodobé ochorenia alebo potravinové alergie. Nadváha alebo obezita zas môžu byť aj spúšťače budúcich zdravotných problémov. Od ochorení srdca až po problémy s kĺbmi, dokonca môže mať aj vplyv na psychosociálnej úrovni.

Určite vám nemusíme hovoriť, že najlepšou prevenciou je mať svoje stravovanie a váhu pod kontrolou. Ak neviete ako na to, možno vám pomôže týchto päť pravidiel.

Nejedzte viac, ako dokážete spáliť

Iste viete, že všetky začiatky sú v živote najťažšie. Pri chudnutí to platí dvojnásobne. Jedného dňa si treba povedať, že chcete zmeniť životný štýl. Je to rozhodnutie a odhodlanie vstúpiť do iného sveta, vykročenie z komfortnej zóny, upravenie si režimu a hlavne uvedomenie si, že doterajší životný štýl života a stravovania nebol správny," konštatuje lekár Vladimír Teplan.

Nadváhu alebo obezitu totiž spôsobuje v prvom rade dlhodobý väčší príjem energie, než jej výdaj. Pre chudnutie by sa mal pomer príjmu a výdavkov energie celkom obrátiť, teda menej si nakladať na tanier a viac sa venovať pohybovým aktivitám.

TIP: Chudnite ako Talianky: Stačí, keď budete iba chodiť a jesť môžete aj sladké

Nemôžete chudnúť tak, že telo necháte úplne vyhladovieť. Ak je vaším cieľom dlhodobo udržateľný životný štýl, jedzte primerané porcie, ale odstráňte z jedálnička nezdravé potraviny (napr. vyprážané sladkosti, limonády, biele pečivo) a nahraďte ich zdravšími (ovocie, zelenina, tmavá múka, strukoviny, orechy, kyslé mliečne výrobky).

Hladovať však nebudete, zdravé potraviny vo všeobecnosti zasýtia viac, vďaka vlákninám, bielkovinám a zložitým sacharidom. Dokonca nerozkolíšu hladinu krvného cukru tak, ako rýchle cukry. Navyše, dodajú telu potrebnú energiu pre cvičenie a radosť z pohybu.

Prvá kríza vás nezlomí

Vždy keď niečo začnete, a to vám nemusíme asi ani vravieť, musíte pri tom vydržať až do konca. Obzvlášť to platí pri chudnutí. Ak sa vám podarí poctivo dodržiavať prvé tri týždne prísny režim diéty, tak ľahšie ju prijmete ako svoju súčasť života.

Cvičenie klikov.
Cvičenie klikov. Foto: Shutterstock.com
 

Za 21 dní sa prejavia prvé výsledky, ktoré môžu byť nenahraditeľnou motiváciou a chudnutie vám pôjde o poznanie lepšie. Skvelou motiváciou je zhadzovanie kíl v rodine alebo v úzkom kruhu priateľov. Nehanbíte sa toľko ako pred cudzími, a navyše sa viete vzájomne motivovať, pretože ste si „stále na očiach".

Nestresujte sa

Vyhýbajte sa stresu a snažte sa v hlave mať iba pozitívne myšlienky. Dôležité je, aby vás vo vašom úsilí podporovala rodina, priatelia i partner.

Pri snahe schudnúť pôsobí stres a nervozita kontraproduktívne. Dôvodom je, že tieto emócie zvykneme hasiť jedlom. Sladký koláčik alebo návšteva fastfoodu vám možno urobí dobre, ale iba na chvíľu. Potom však prídu výčitky a, bohužiaľ, aj kilá navyše.

Namiesto toho choďte na prechádzku alebo zabehať si, tancujte, skáče. Jednoducho, venujte sa pohybu, pretože rovnako účinne odplaví stres.

Nezabudnite si od diéty oddýchnuť

Neustále sa na tanieri opakujúce ľahké pokrmy už nemôžete ani vidieť a máte pocit, že s diétou musíte skoncovať? Oddýchnite si od nej, ale pozor - iba na chvíľu! Krátka pauza určite nezaškodí, ale dávajte si pozor, aby ste počas nej nepribrali.

TIP: Zdravo jete, cvičíte a nechudnete? 15 tipov ako zrýchliť metabolizmus

Radíme vám, aby ste zmenili pohybovú aktivitu nebo zamenili v jedálničku jedlá, ktoré vám chutia. No nesmú mať vysokú energetickú hodnotu. Môže to byť ovocie, najideálnejšie je jesť ho dopoludnia pre vyšší obsah fruktózy, ale tiež zeleninu i huby.

„Skúste ale občas vybočiť zo stereotypu a vyskúšajte jedlá, ktoré ste nikdy neochutnali. Ak hľadáte inšpiráciu, navštívte trebárs vegetariánsku reštauráciu," radí výživový poradca Lukáš Vrána.

Nič vás neodradí

Chudnite tak, aby ste sa v prvom rade, okrem najbližších a partnera, páčili sama sebe. Pri chudnutí sa nenechajte odradiť vlastnými negatívnymi myšlienkami alebo názorom okolia.

Kľúč k vysnívanej postave a lepšiemu zdraviu je jednoduchý - vytrvalosť, silná vôľa a cieľavedomosť. Dokáže to každý, keď sa k výzve postaví čelom. Tak to skúste aj vy, píše portál krasna.nova.cz.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?