25. 12. 2020 07:20 | BRATISLAVA/zg

Dá sa cez sviatky pribrať päť kilogramov? Odborník vysvetlil fakty o prejedaní sa

Mali by sme sa naučiť jesť tzv. všímavým spôsobom.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Foto: shuterstock.com

Sviatky, nielen tieto vianočné, mnohým z nás pridajú na váhe. Ale dá sa skutočne cez vianočné sviatky pribrať niekoľko kilogramov za tak krátky čas? Odborník na výživu a gastroenterológ Peter Minárik v Teleráne ozrejmil mýty a pravdy o prejedaní sa.

„V princípe je možné za týždeň pribrať kilo až pol druha. Ak by v priebehu desiatich niekto pribral priemerne cez Vianoce tri kilogramy, tak za desať rokov je to 20 až 30 kíl nadváhy. Paradoxne, sviatky sa môžu neskôr stať zdrojom neskorších zdravotných ťažkostí, ktoré si ľudia s nimi nespájajú," ozrejmil lekár s tým, že priberanie sa týka hlavne ľudí, ktorí majú nábeh na cukrovku alebo sú obézni.

Menšie porcie

Minárik tvrdí, že cez sviatky sa dá aj nepribrať. Vysvetlil to tým, že ľudia by sa mali aspoň trochu ovládať. „Ak je niekto motivovaný nepribrať, môže urobiť veľa opatrení v stravovaní i pohybe. Cvičenie a šport sú nezávislé preventívne faktory. Bez ohľadu na jedenie. Aj štíhli ľudia by mali cvičiť," tvrdí.

Vanilkový rožok nahraďte jablkom

Minárik naznačil, že je veľa možností, ako nemať po sviatkoch pár kilogramov navyše. Radí nemať veľa druhov napečených koláčov a sladkého vianočného pečiva, rovnako treba aj variť s rozumom.

TIP: Ak ste objedení po sviatkoch, takto sa vyliečite

„V strave by sme mali nahradiť vysoko kalorické suroviny tými menej kalorickými. Niekedy sa to nedá odolať vanilkovým rožkom. Ale môžete si dať tri, nie desať. Keď máte chuť na sladké zjete napríklad jablko," zdôraznil.

Mäso iba na okrasu

Medzi zlé veci na priberania zaradil odborník tuk, škroby, sladké veci, ale aj mastné mäso, klobásy, údeniny, či salámy. „Mali sme ich jesť na iba na okrasu. Na tanier si naložte zeleninu a ovocie, pretože z nich sa nepriberá. Svetová zdravotnícka organizácia ich zaradila na zoznam potravín, ktoré sú najdôležitejšie pre kontrolu hmotnosti. Všetko s mierou," konštatoval.

Radí, že by sme mali jesť menšie porcie jedla a dlhší čas. „Nie je to len tom, že budeme jedlo v puse viac prežúvať. Je to tzv. všímavé jedenie, princípom je vychutnanie jedla. Ľudia, ktorí jedia rýchlo v kratšom čase príjmu viac energie, ale majú menej pôžitku. Tí, ktorí jedia všímavým spôsobom, majú viac pôžitku. Aj stolovanie prispeje k atmosfére a radosti z jedla," vysvetlil.

A čo si myslí Minárik o povianočných detoxoch a chudnutí? Odpoveď je vo videu.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?