03. 12. 2021 15:48 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk, vd

Večne studené nohy: Zistite, čo je ich príčinou a ako ich opäť rozohriať

Môžu za tým byť zdravotné problémy, ale aj obyčajný vplyv počasia.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Foto: shutterstoc.com/Halfpoint

Máte večne studené nohy? Ovplyvnené to môže byť dvomi faktormi. Prvý je počasie. Je to úplne normálne, organizmus totiž reaguje na chladné počasie zúžením ciev a to hlavne v horných a dolných končatinách. Uvedomiť si to môžete po návrate z prechádzky, kedy sa telo rýchlo v teple zohreje a až po ňom nasledujú ruky a posledné nohy. Dôvod je pritom jednoduchý, nohy sú najďalej od životne dôležitých orgánov, takže zníženie prietoku krvi v končatinách pomáha udržiavať cirkuláciu krvi a tepla v dôležitejších častiach tela.

Potom už nasleduje skupina zdravotných dôvodov, ktoré na to môžu vplývať. Práve pre ne môžete mať studené nohy nielen v zime, ale aj na jar, v lete či na jeseň. Aj to vám môže indikovať, či je nutná kúpa hrubších ponožiek alebo návšteva lekára.

Zdravotné príčiny

Anémia alebo chudokrvnosť je veľmi častý zdravotný problém, ktorý trápi najmä ženy. Ide o ochorenie, kedy je v krvi znížené množstvo hemoglobínu (červených krviniek) a teda dochádza k problémom pri prenose kyslíka v tkanivách. Spôsobuje to nedostatok železa, vitamínu B12, ale aj problémy s obličkami. Ak príčinou nie je vážny zdravotný problém, doplnky stravy a úprava jedálnička vám anémiu účinne vyliečia.

Nie nadarmo sa hovorí, že väčšina zdravotných problémov má pôvod v hlave. Aj na studené nohy vplýva ľudská psychika, konkrétne stres a úzkosť. Vaša psychika je extrémne zaťažená, a tak telo pumpuje adrenalín do krvného obehu. Organizmus sa snaží ušetriť energiu a v rámci obrannej reakcie dôjde k zúženiu ciev na perifériách. Riešenie je len jedno. Musíte sa upokojiť, nájsť balans a získať psychickú pohodu. Ak sa vám to nedarí a trápite sa často, navštívte psychológa.

Prečítajte si aj: Panický záchvat môže dostať každý z nás. Takto ho rozpoznáte

Zlá životospráva alebo sedavé zamestnanie, ktoré zabraňuje cirkulácii krvi (hlavne pri prekrížených nohách), vedie k problémom s prekrvením, čo je taktiež jednou z príčin studených nôh. Sťahovanie ciev je následkom fajčenia či vysokého cholesterolu, ktorý vedie tiež k ateroskleróze, teda ochoreniu tepien.

Keď už sme pri tej životospráve, musíme spomenúť cukrovku. Niektorí majú vrodenú cukrovku, ktorú neovplyvnia, iní ju však získajú v priebehu života, čo je väčšinou dôsledok ich zlého životného štýlu. Cukrovkári majú problém s obehovou sústavou, často majú zúžené tepny, znížené prúdenie krvi, čo spôsobuje chladné nohy. Často sa pridávajú aj ďalšie symtómy ako brnenie, pichanie, znecitlivenie či pálenie nôh. Príznaky sa v noci zvyknú ešte zintenzívniť.

No a v neposlednom rade musíme spomenúť hypotyreózu, teda ochorenie štítnej žľazy, kedy nedokáže tento orgán produkovať dostatočné množstvo hormónov. Ak trpíte touto chorobou, môžete byť citlivejší na nachladnutie a tiež sa u vás častejšie môže prejaviť únava, problém s pamäťou či nevysvetliteľné priberanie na váhe. Určite je nutná návšteva endokrinológa a kompletné vyšetrenie, varuje portál mojezdravi.cz.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Tatiana Chekryzhova
 

Ako zohriať studené nohy

Ak trpíte niektorým z vyššie spomenutých zdravotných problémov, pomôže vám jedine návšteva lekára a vhodne nastavená liečba. Pokiaľ však ide len o ojedinelý problém spôsobený najmä chladom, postupujte nasledovne.

V prvom rade sa snažte rozohriať a na to je najúčinnejší pohyb. Rýchlejšia prechádzka, krátky beh, niekoľko výskokov, čokoľvek. Vďaka pohybu si v celom tele rozprúdite krv. Ak máte sedavé zamestnanie, snažte sa aspoň raz za hodinu prejsť na toaletu či po vodu.

Následne vám môže pomôcť materiálne ohriatie. Dajte si hrubšie ponožky, obujte papuče, prehoďte cez nohy deku alebo dajte na zem koberec. Snažte sa oddeliť nohy od studenej podlahy. Ohriať ich môžete aj sprchou. Pozor však na jej teplotu, zvoľte teplú a nie horúcu vodu. Tá vašu pokožku podráždi a spôsobí nohám určitý šok.

Z dlhodobého hľadiska musíte zmeniť životný štýl a jedálniček. Stravujte sa pestro a zdravo. Pridajte produkty ako je zázvor, chilli, škoricu či rybí olej. Účinné sú aj bylinky, medzi nimi medovka, nechtík lekársky a klinčeky. Ako sme spomenuli, v prípade, že fajčíte, obmedzte množstvo cigariet a snažte sa eliminovať aj príjem alkoholu a kávy.

Na prekrvenie organizmu je veľmi účinné aj otužovanie. Viac sa o ňom dočítate tu.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?