28. 03. 2017 14:27 | WORCESTER/WPI, kc

Vedci vytvorili srdcové tkanivo zo špenátu. Hovoria o revolúcii v medicíne

Cieľom výskumu je nájsť spôsob, ako by sa dalo nahradiť tkanivo a orgány po srdcových príhodách či genetických poruchách.

Vedci vytvorili srdcové tkanivo zo špenátu.
Vedci vytvorili srdcové tkanivo zo špenátu. Foto: reprofoto: YouTube/WPI

O tom, že špenát ma pozitívne účinky na srdce sa vie už dávno, ale vedci z Worcester Polytechnic Institute vo výskume zašli ešte ďalej. Dokázali zmeniť list špenátu na funkčné tkanivo ľudského srdca. Zrejme sa im tak podarilo nájsť spôsob, ako vyriešiť problém s opravou poškodených orgánov.

Autori objavu tvrdia, že predznamenáva úplne nové cesty, ako budeme v budúcnosti liečiť srdcové poruchy a choroby. Doteraz sme boli schopní vytvoriť srdcové tkanivo na 3D tlačiarni, ale vytvoriť umelo cievny systém, táto technológia neumožňovala.

Biológovia z Worcester Polytechnic Institute (WPI) v americkom štáte Massachusetts na výrobu tkaniva použili list špenátu, ktorý sa vyznačuje veľmi jemnou žilnatinou. Tá uľahčuje zásobovanie organického tkaniva živinami. Aby mohli listy využiť pre svoj výskum, museli z nich odstrániť rastlinné bunky tak, že zostalo iba tkanivo z celulózy.

Ako sa menil list špenátu na srdcové tkanivo.
Ako sa menil list špenátu na srdcové tkanivo. Foto: reprofoto: YouTube/WPI

Výsledná hmota je biologicky kompatibilná s ľudským tkanivom. Ďalší krok spočíval v tom, že hmotu ponorili do roztoku so živými ľudskými bunkami, ktoré sa na nej postupne prichytili. Dostali tak akési miniatúrne srdce s cievami, cez ktoré už mohli tiecť kvapaliny.

Najdôležitejšie na tomto objave je, že tieto žilky dodávajú telu kyslík. Cieľom výskumu je nájsť spôsob ako by sa dalo nahradiť tkanivo a orgány po srdcových príhodách či genetických poruchách. Vedci z WPI tvrdia, že ich ešte čaká veľa práce, ale sú na dobrej ceste.

Zdroj: YouTube/WPI