+7069pozitívnych Celkovo
Aktualizácia:
30.11.2021 , 10.47
Aktualizácia: 30.11.2021 , 10.47 štatistiky vo svete viac informácií
24. 09. 2021 14:27 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Vedci skúmali, či raz ľudská imunita dokáže odvrátiť covid a jeho mutácie. Tu sú prvé poznatky

Vírus sa vo veľkých populáciách stále replikuje vysokou rýchlosťou, keďže sa objavujú nové mutácie a vznikajú nové varianty.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Shutterstock.com/angellodeco

Nový koronavírus trápi svet už vyše rok a pol. Za ten čas je preto namieste otázka, či by vírus napokon mohol dospieť do takého súboru mutácií, ktoré by umožnili úplne sa vyhnúť našej imunitnej reakcii?

Nová štúdia v časopise Nature naznačuje, že síce to je možné, avšak bolo by to pre vírus nesmierne ťažké.

Štúdiou desiatok mutácií vedci zistili, že aby sa nejaký nový variant SARS-CoV-2 stal plne odolným voči protilátkam, ktoré si priemerný človek vytvára v reakcii na infekciu koronavírusom alebo očkovanie, bude musieť obsahovať asi 20 „správnych“ mutácií.

Aj keby sa vírusu tento genetický supervýkon podaril, stále zostane zraniteľný voči vylepšenej sade protilátok, teda tým, ktoré vznikajú po prirodzenej infekcii a naďalej sa posilňujú prostredníctvom mRNA vakcín.

Vírus sa vo veľkých populáciách stále replikuje vysokou rýchlosťou, keďže sa objavujú nové mutácie a neustále vznikajú nové varianty.

Výskumníci vytvorili „polymutantný“ (falošný) vírus s proteínom hrotu, ktorý obsahuje 20 najhorších mutácií naraz.

Tento polymutant vykazoval takmer úplnú odolnosť voči protilátkam vytvorenými ľuďmi, ktorí sa infikovali vírusom SARS-CoV-2 alebo sa proti nemu zaočkovali.

Iný vedecký tím dospel na základe odlišného výskumu k podobným zisteniam, a síce že nový koronavírus síce je nebezpečný, avšak z dlhodobého hľadiska ľudský imunitný systém v pretekoch s týmto mutujúcim vírusom zvíťazí.

Osoby, ktoré prekonali ako prirodzenú infekciu, tak aj očkovanie, totiž vytvárajú pozoruhodne účinné protilátky.

Tím vedcov z Rockefellerovej univerzity zistil, že po odznení infekcie sa protilátky v priebehu niekoľkých mesiacov ďalej vyvíjajú a stále lepšie sa viažu na proteín hrotu.

Príjem mRNA vakcín tieto protilátky ešte silnejšie posilňuje, zvyšuje ich počet a zlepšuje ich schopnosť vyrovnať sa s mnohými variantmi jednoducho tým, že sa stále tesnejšie viažu na pôvodnú sekvenciu.

Potešiteľné je, že v súčasnej štúdii plazma od tých, ktorí boli infikovaná aj očkovaní, neutralizovala aj hrotový proteín polymutantného vírusu a taktiež šesť testovaných variantov SARS-CoV-2 a aj pôvodný koronavírus SARS.

Podľa vedcov je tak pravdepodobné, že v budúcnosti poskytnú ochranu proti všetkým variantom SARS-CoV-2 a možno i proti budúcim pandémiám úplne iných koronavírusov.

Komentáre ( 0)