15. 10. 2021 06:00 | BRATISLAVA/TASR, tvnoviny.sk

Bagety, džúsy či koláče. Spoznajte najhoršie desiate pre deti

Desiata je pre dieťa dôležitá, má obsahovať asi 15 percent jeho denného príjmu.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Sharomka

Desiata je dôležitá súčasť stravovacieho režimu dieťaťa. Má tvoriť asi 15 percent z denného príjmu energie. Aj preto je nutné dôkladne sa zamyslieť nad tým, čo dieťaťu zabalíte a ešte dôležitejšie, čo vám z toho aj zje. Možno ste si na začiatku školského roka pripravili nejaký zoznam asi siedmych desiat, ale po vyše mesiaci už tento zoznam pravdepodobne zlyháva.

Dochádzajú vám totiž nápady, čo deťom pripraviť. Siahnete preto v obchode po sladkosti, bagete alebo koláči, pribalíte mu džús a ste šťastní, že ste to rýchlo a účinne vyriešili? Horšie je, že podľa odborníkov to nebolo šťastné rozhodnutie.

„Kvalitná desiata pre školáka má obsahovať celozrnné pečivo, nátierku, prípadne syr, porciu ovocia, zeleniny a kvalitný nápoj. Pre detský organizmus vo vývoji je veľmi dôležitý dostatok vápnika, preto by mali byť súčasťou desiaty mlieko, najmä probiotické a acidofilné výrobky, jogurty a syry,“ uviedla vedúca sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností ÚVZ SR Jana Hamade.

Prečítajte si aj: Skvelých 7 receptov na školské desiate. Niektoré máte hotové za pár minút

A preto sme sa rozhodli poukázať na tie produkty, ktoré sú pre deti nevhodné a z pomyselného desiatového zoznamu by ste ich mali úplne vyškrtnúť.

Bagety

Biele pečivo, majonézový dresing, šunka s nízkym obsahom mäsa a trocha zeleniny. Áno, vaše dieťa bude spokojné, zje ju, ale v podstate príjme len veľké množstvo prázdnych kalórií a minimum ďalších nutričných hodnôt. Prispievajú k detskej obezite a niektoré konzervanty aj k poruchám sústredenia.

Chipsy

Pri chipsoch, teda zemiakových lupienkach, je isté, že ich dieťa zje, ale naozaj ho chcete na desiatu kŕmiť smaženými zemiakmi? Obsahujú veľa kalórií a soli, ktorá detskému organizmu vôbec neprospieva.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Fresnel
 

Biele pečivo

Väčšina slovenských detí vyrastala na rožku s maslom a medom či lekvárom. V dnešnej dobe, kedy je bežne dostupné kvalitné celozrnné pečivo, by ste im to biele jednoducho nemali dávať. Nijak im neprospieva, iba ich zasýti. Naopak celozrnné obsahuje potrebnú vlákninu, minerály a vitamíny.

Limonády

Každý vie, že sladké limonády sú síce chutné, ale obsahujú tak veľa cukru a prázdnych kalórií, až im hrozí obezita a prehnaná hyperaktivita. Ani takzvané light verzie nie sú vhodné. Podľa vedcov je v nich cukor jednoducho nahradený sladidlami, ktoré sú pre deti ešte škodlivejšie. Dajte im radšej čistú vodu, minerálku, čaj alebo vodu s domácim sirupom.

Mohlo by vás zaujímať aj: Aká má byť školská desiata? Odborníčka prezradila, čo by v nej nemalo chýbať

Džúsy

Keď už sme pri tých nápojoch, tak je nutné spozornieť aj pri džúsoch. Keby sú poctivo vyrobené z ovocia a zeleniny, sú zdravé. Väčšina však obsahuje pomerne malé percento ovocnej zložky a veľké množstvo pridaného cukru. Ani 100 percentné šťavy nie sú riešením, keďže aj tie prisladzujú a môžu detský žalúdok podráždiť. Ak chcete, aby vaše dieťa prijalo vitamíny, zabaľte mu ovocie a zeleninu, prípadne ich doma odšťavte či rozmixujte. Tak viete, že nič škodlivé v šťave nie je.

Koláče a buchty

Každý rodič vie, že sladkosti nie sú pre deti vhodné. Avšak len niektorí si uvedomia negatívny vplyv koláčov a buchiet. V mnohých prípadoch obsahujú vysoké množstvo cukru a tuku, ktorý predstavuje pre detský organizmus objem kalórií, ktoré nevie využiť, a tak ho uloží, upozorňuje portál bety.cz.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Ekaterina Markelova
 

Rada na záver

Ak chcete, aby bolo vaše dieťa zdravé, snažte sa splniť vyššie spomenuté rady od odborníčky. Voľte celozrnné produkty, kvalitné šunky a syry, veľa zeleniny a ovocia. Snažte sa zapojiť kreativitu a meniť druhy aj spôsoby ich podania (raz nakrájané na menšie kúsky, inokedy rozmixované, potom vo forme šalátu a pod.). Dieťa nebude jesť tú istú desiatu päť dni v týždni. Vyskúšať môžete aj doma upečené zdravé muffiny či koláče.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?