18. 10. 2021 12:26 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Trápi vás tik horného viečka? Prezradíme vám, čo je za tým a či je to nebezpečné

Odborne sa nazýva myokýmia a ide o stav, ktorý sa vyznačuje mimovoľným šklbaním alebo chvením svalov očného viečka.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/Juice Flair

Tik v oku alebo tik horného viečka sa zvykne objaviť takpovediac z ničoho nič. Nebolí, je však nepríjemný. Hlavne ak trvá dlhšie, ako by sme si želali. Odborne sa nazýva myokýmia a ide o stav, ktorý sa vyznačuje mimovoľným šklbaním alebo chvením svalov očného viečka. Ľuďom je nepríjemný z viacerých dôvodov, pocitovo aj vizuálne. Obávajú sa, že je totiž viditeľný. Pravdou je, že ho väčšinou vnímajú iba tí, ktorí ho majú.

Tik trvá väčšinou len niekoľko minút. V prípade, že sa to predĺži aj niekoľko dní, navštívte odborníka. „Ak cukanie v oku neustáva, môže ísť o neurologický problém, ktorý postihuje horné viečko. V tom prípade ide skôr o vzácne ochorenia, ktorých symptómy sú výraznejšie ako pri bežnom tiku v oku a mali by byť vyšetrené odborníkom,“ tvrdí všeobecný lekár Rodion Schwarz. Podľa portálu mojezdravi.cz je však najčastejšie problém úplne niekde inde.

Prečítajte si aj: VIDEO: Svetový deň záchrany života. Naučte sa krok po kroku správne resuscitovať

Príčina tiku

Stres, únava, namáhanie očí, alergie, alkohol, kofeín a aj stravovacie návyky. To sú podľa očnej lekárky Kristýny Štěbetákovej najčastejšie príčiny tiku v oku. Ak má človek ťažkosti s chvením horného viečka, mal by sa pozrieť na zoznam spúšťačov a nájsť ten, ktorý môže byť tým jeho. K náprave zvyčajne stačí aj menšia zmena v životnom štýle či zmena stravovacích návykov. Pokiaľ nič z toho nepomôže a tik v oku sa vám opakovane vracia, je nutné konzultovať tento problém s očným lekárom, ktorý sa pokúsi nájsť a vyriešiť príčinu.

„Všetky príčiny majú jedno spoločné, ide o celkové preťaženie, teda únavu svalov. Pomôcť preto môže spánok, pravidelný relax, doplnenie potravín bohatých na magnézium, zdravšie stravovanie, zvlhčujúce kvapky, eliminácia práce za počítačom, ale aj okuliare. Pri okuliaroch sa totiž uvoľňujú očné svaly, teda pozeranie s nimi do diaľky a blízka by malo byť pohodlnejšie a uvoľnenejšie,“ hovorí Štěbetáková.

Stres, únava a nedostatok spánku

Stres je pravdepodobne najčastejšou príčinou tiku v oku. „Technicky sa to dá nazvať psychosomatizáciou ťažkostí. Znamená to, že telo vykazuje psychický stres už na fyzickej úrovni. Dychové cvičenia, jóga, čas strávený s priateľmi alebo s domácim miláčikom a program, ktorý zahŕňa odpočinok, sú spôsoby, ako znížiť stres. V tomto prípade môžu pomôcť aj kvapky CBD, ktoré sú teraz veľmi populárne. Pomôžu vám uvoľniť sa, zlepšiť kvalitu spánku a chránia nervový systém pred preťažením,“ tvrdí Schwarz a spomína ďalší najbežnejší spúšťač, nedostatok spánku.

Pri nedostatočnom spánku je nutné hlavne spať. Avšak, ak máte malé dieťa, ste chorá či vás trápi niečo iné, možno nemáte na výber. A preto je nutné aj prirodzene doplniť chýbajúcu energiu. V prvom rade zdravou a pestrou stravou, v druhom rade môžu pomôcť aj vitamínové infúzie. Viaceré spoločnosti ponúkajú infúziu vitamínu C, ktorý je nevyhnutý pri zvládnuti stresu, choroby a vytvorení pevnej imunite.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/G-Stock Studio
 

Vystresované oči

Digitálna únava očí v dôsledku nadmerného používania počítačov, tabletov a smartfónov je tiež jednou z bežných príčin šklbania viečka. Pri práci nepretržite pozeráte do blízka (čítate, píšete, pozeráte, pracujete), a preto je nutné urobiť si prestávky.

„Dá sa povedať, že sa pozeranie v hľadení na blízko zasekne, hlavne pri pohľade na tablet. Aj relax sa preniesol do oddychu pri televízore či online hre. Pohľad do blízka tak nie je kompenzovaný,“ vysvetľuje očný chirurg Pavol Veselý. V prípade, že máte osemhodinovú pracovnú dobu alebo online vyučovanie, po hodine sa vždy postavte a chvíľu hľaďte von z okna, aby ste svoj zrak takto trénovali a kompenzovali mu to. Alebo sa vyberte na dve-tri hodiny von, na prechádzku, vykonávať nejaký šport. Viac sme o tom písali tu.

„Taktiež si môžete nastaviť na počítači nižší jas či zakúpiť si okuliare na počítač s ochranným filtrom,“ odporúča očná lekárka, ktorá preferuje aj pravidlo 20-20-20, teda každých 20 minút sa pozrite do diaľky a na 20 sekúnd zaostrite na objekt v diaľke (vzdialený najmenej šesť metrov). Taktiež môžete mať podľa nej syndróm suchého oka, čo tiež môže viesť k tiku. Aj s tým vám váš očný lekár hravo pomôže.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?